فرش سهند

اهمیت فرش در دکوراسیون

تصویر فرش سهند
فرش سهند

فرش یکی از ارکان مهم در چیدمان و دکوراسیون فضا محسوب می شود. با انتخاب فرش مناسب می توانید حس مورد نیاز را به فضای مورد نظر خود بدهید. حال آنکه آن فضا دفتر کار شما باشد یا منزلتان. برای مثال می توانید با انتخاب رنگ های گرم، فضا را گرم و صمیمی کنید و یا با استفاده از رنگ های خنثی، ظاهری مدرن به محیط مورد نظرتان بدهید.

کفپوش خانه به نوعی روح آن فضا محسوب می شود. ما ایرانی ها از زمان های دور فرش را به عنوان کفپوش منزل برگزیده ایم. اما انتخاب فرش کاری دشوار است و برای انتخاب صحیح باید اصولی را رعایت کرد.

فرش ایرانی

 

برای اینکه چیدمان فرش شما مناسب باشد، باید به نکاتی توجه کنید، اما دست شما در انتخاب فرش ایرانی باز است چراکه فرش های ایرانی تنوع زیادی در طرح و رنگ و همچنین ابعاد دارند. پس فقط کافی است تا شما سبک دکوراسیون مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

برای مثال در قدم اول باید توجه کنید که دوست دارید دکوراسیون منزل شما از چه سبکی پیروی کند. اگر اهل سبک های مدرن و مینیمال هستید بهتر است از فرش هایی با طرح های ساده تر استفاده کنید.

اما اگر به دنبال سبک های کلاسیک هستید، باید به دنبال فرش هایی با طرح های سنتی تر باشید.

فرش های دستباف دارای الیاف طبیعی هستند و زیبایی خیره کننده ای به فضای شما می بخشند. همچنین ماندگاری بالاتری نسبت به فرش های ماشینی دارند، اما از آنجایی که قیمت بالاتری هم دارند می توانید از فرش های ماشینی استفاده کنید.

 

چند نکته برای چیدمان فرش

 

 فرش در دکوراسیون

برای اینکه انتخاب ساده و هوشمندانه ای داشته باشید به نکات زیر توجه کنید.

* اگر پارچه مبلمان شما و یا کاغذ دیواریتان، طرح های شلوغی دارد، بهتر است از فرش هایی با طرح های ساده تر استفاده کنید .یا بالعکس. یعنی اگر سایر لوازم شما ساده هستند میتوانید فرشی با طرح های شلوغ تر استفاده کنید تا حجم فضا کنترل شود.

* برای ست کردن وسايل می توانید از یکی از رنگ های موجود در فرش استفاده کنید و رنگ مبلمان و پرده را متناسب با آن رنگ انتخاب کنید.

* می توانید از رنگ های مکمل هم استفاده کنید. برای مثال اگر رنگ دیوار و یا مبل های شما سبز است، می توانید فرش قرمز انتخاب کنید تا فضایی با رنگ های زیبا و گرم و مکمل هم داشته باشید.

* فضاها را از هم تفکیک کنید:

می توانید با استفاده از فرش، نواحی مختلف خانه را از هم جدا کنید. برای مثال اگر فضای بزرگی دارید می توانید با دو فرش و چیدمان دو دست مبل یک بخش مجزا به عنوان اتاق نشیمن و بخش دیگری برای اتاق تلویزیون یا اتاق نشیمن ایجاد کنید.

حتی اگر در اتاق خواب خود این امکان را دارید می توانید فضای آرایشی و میز آرایش را با یک قالیچه کوچک تفکیک کنید. حتی می توانید محیطی برای کار و یا مطالعه خود ایجاد کنید.

 

هارمونی فرش

 

* ایجاد هارمونی:

در صورتی که در یک اتاق از چند فرش استفاده می کنید، باید آنها را به گونه ای انتخاب کنید تا با هم هارمونی داشته باشند. چراکه انتخاب نادرست میتواند باعث شلوغی فضا و بی نظمی شود.

* ابعاد فرش را درست انتخاب کنید:

 همچنین دقت کنید امروزه دیگر لازم نیست فرشی که انتخاب می کنید، کل فضای اتاق شما را بپوشاند و بهتر است که دور اتاق خالی بماند.

اگر فرشی مجزا برای زیر میز ناهار خوری دارید، باید ابعاد آن را به گونه ای انتخاب کنید که اگر شخصی صندلی خود را عقب کشید، باز هم پایه های صندلی رو فرش قرار گیرد.

اگر از فرش های بسیار کوچک استفاده کنید، فضای شما هم کوچک به نظر خواهد آمد.

انتخاب رنگ فرش:

برای انتخاب طرح فرش، به فضایی که در اختیار دارید هم توجه کنید. چراکه اصولاً طرح های شلوغ و ریز برای فضا های کوچک چندان مناسب نیستند و فضا را کوچک تر نشان می دهند.

 

منزل

حین انتخاب رنگ مناسب برای فرش اتاق باید به ابعاد اتاق خود هم توجه کنید. اگر اتاق شما کوچک است بهتر است که رنگ های روشن تر را انتخاب کنید. در این صورت فضای شما بزرگ تر نشان داده می شود.

همچنین رنگ های روشن برای فضاهایی که نور کمی دارند هم بسیار مناسب است. چراکه باعث روشنی بیشتر فضا می شود.

 

انتخاب چیدمان فرش متناسب با کاربری اتاق

کاربری اتاق ها هم در انتخاب فرش، اهمیت دارد. برای مثال اگر در اتاق غذاخوری از فرش هایی با رنگ بیسکوییتی استفاده شود بهتر است.

و یا اگر کودک در خانه دارید بهتر است رنک های تیره تر را انتخاب کنید.

 

فرش در اتاق خواب

 

فرش در اتاق خواب

به طور کلی نحوه انتخاب ابعاد فرش به سلیقه شما بستگی دارد. اما یک روش معمولی و پرکاربرد برای انتخاب فرش اتاق خواب، پهن کردن فرش به گونه ای است که زیر تخت خواب و مقداری از اطراف آن را پوشش دهد. به طوری که وقتی پایتان را از تخت پایین می گذارید، پاهایتان روی فرش قرار گیرد. پس بهتر است تا حداقل ۳۰ سانتی متر فرش از اطراف تخت بیرون آمده باشد.

انتخاب فرش راهروها

راهرو ها معمولاً فضاهایی هستند که کمتر دیده می شوند. برای بهتر دیده شدن راهرو ها بهتر است از فرش هایی با طرح های شلوغ تر استفاده کرد.

انواع فرش ها:

فرش های مستطیلی:

عموما فرش های مستطیلی شکل، برای چیدمان فرش در محیط های سنتی کاربرد دارند. همچنین با توجه به تنوع آنها در ابعاد می توان از آنها برای راهرو ها هم استفاده کرد. این نوع فرش ها برای تفکیک فضا هم مناسب هستند.

فرش های مربعی:

اینگونه فرش ها برای فضاهای مربعی و کوچک تر کاربرد دارند. همچنین در کنار سایر المان های مربعی، مانند میز های کوچک مطالعه و … ظاهری بسیار زیبا دارد. در دفتر های کار و هتل ها می توان دید که فرش های مربعی کاربرد زیادی دارد.

فرش های گرد:

 

فرش گرد

اگر سبک دکوراسیون شما مدرن است، فرش های گرد در آنجا گزینه بسیار مناسبی است. فرش گرد در فضا های کوچک هم کاربرد دارد. اما حواستان باشد که با انتخاب فرش گرد کوچک، در اتاق های بزرگ باعث گم شدن آن در فضا نشوید.

می توانید با استفاده از میز های دایره ای ناهار خوری و یا لوستر های دایره ای این زیبایی را دو چندان کنید.

چیدمان فرش های مرکز گرا

اگر فرشی انتخاب کردید که طرح های مرکز گرا دارد دقت کنید که باید نوع چیدمان مبل های خود را به صورت گرد و دور هم بچینید. این نوع فرش ها معمولاً برای اتاق های نشیمن استفاده می شود.

فرش در دکوراسیون منزل و چندین توصیه پایانی

* هر کدام از اجزا و وسایل خانه، باید قبل از هر چیز سبب آسایش و راحتی شما باشد. پس بهتر است در فضاهایی که بیشتر رفت و آمد می کنید فرش بیشتر پهن کنید تا احساس راحتی و گرمی بیشتری کنید.

* در سالن هایی که نسبتا کوچک هستند و از چند فرش استفاده شده، بهتر است که طرح و رنگ فرش ها یکسان باشند تا فضا شلوغ و به هم ریخته به نظر نرسد.

* بهتر است که فرش شما یا کاملا زیر پایه مبل قرار بگیرد و یا دقیقا لبه فرش از پایه های جلویی مبل ها آغاز شود. چراکه بهتر است زمانی که روی مبل می نشینید پاهای شما روی فرش قرار گیرد.

 

فرش ماشینی

 

* انتخاب دو فرش با حاشیه و مرکز متفاوت در یک فضای کوچک، اشتباه بزرگی برای چیدمان فرش به حساب می آید. شما با این کار نظم را از بین میبرید. استفاده از فرش هایی که مرکز یکسان دارند میتوانند زیبایی فضا را دو چندان کنند.

اما از طرفی به کار بردن چندین فرش با طرح یکسان هم در یک فضای کوچک ظاهری نامناسب به محیط می بخشد. پس در انتخاب خود دقت کنید.

 

جمع بندی:

همانطور که در بالا گفته شد برای انتخاب و چیدمان مناسب فرش باید به نکاتی از جمله، رنگ فرش، ابعاد آن، تناسب رنگ فرش با دکوراسیون و انتخاب طرحی مناسب توجه کرد.

ممکن است هنگام خرید فرش و با توجه به تنوع موجود در بازار کمی سردرگم شوید. اما با توجه به نکاتی که گفته شد به راحتی می توانید انتخابی هوشمندانه برای فضای خود داشته باشید.

همچنین برای نحوه چیدمان فرش باید به فضایی که در اختیار دارید و کاربری آن فضا هم دقت کنید.