فرش سهند

قوانین چیدمان فرش

تصویر فرش سهند
فرش سهند

فرش، یکی از مهم‌ترین تزئینات خانۀ هر ایرانی است که به فضا شکل داده و به آن روح می‌بخشد. یکی از رایج‌ترین ایرادهای دکوراسیون اکثر منازل ایرانی رعایت نکردن قوانین چیدمان فرش و انتخاب فرش نامناسب و ناهماهنگ با سبک دکوراسیون داخلی منزل است.

در این مطلب قصد داریم به معرفی قوانین چیدمان فرش و بایدها و نبایدهای مرتبط با پهن کردن فرش بپردازیم تا با رعایت این نکات کوچک و استفادۀ صحیح از فرش یک فضای جذاب را فراهم آورید.

ایجاد هماهنگی سبکی

اولین نکتۀ مهم در رابطه با به کارگیری فرش در فضا، هماهنگی سبک فضا و فرش انتخابی است. برای مثال، اگر سبک دکوراسیون منزل شما کلاسیک است باید از فرش اصیل استفاده کنید. اما اگر فرشی تهیه کردید که مناسب سبک دکوراسیون شما نیست می‌توانید با لوازم دیگر این هماهنگی را در فضا ایجاد کنید. اگر مبلمان مدرن دارید و در فضا از فرش اصیل ایرانی استفاده کرده‌اید؛ می‌توانید برای ایجاد هماهنگی از اکسسوری‌های اصیل ایرانی بهره ببرید.

انتخاب فضای مناسب برای پهن کردن فرش

یکی از عادات بد اکثر ایرانیان، خرید فرش بدون توجه به تناسب، ابعاد و تعداد فضاهای فرش‌خور خانه است. خرید فرش بدون رعایت موارد گفته شده می‌تواند موجب بی‌نظمی فضا و از بین رفتن فرش شود.

پهن کردن فرش در جهت هماهنگ با راستای مبل‌ها

یکی از قوانین مهم در چیدمان صحیح فرش، پهن کردن فرش در جهت صحیح است. همانطور که می‌دانید فضاهایی با پلان مستطیل شکل دارای راستای مشخصی هستند و بهتر است چیدمان کلی فضا با اضلاع مستطیل هماهنگی برقرار کند. در عوض فضاهایی با پلان مربعی شکل، انعطاف بیشتری به شما می‌دهند، اما قاعدتا بخشی از این فضاها نیز برای مسیر رفت‌وآمد صرف خواهد شد و فضای باقی مانده مستطیلی شکل خواهد بود. لذا باز هم چیدمان مبل‌ها، راستایی خاص در فضا ایجاد می‌کند که بهتر است فرش نیز با این راستا، هماهنگ باشد.

پهن کردن اصولی فرش

پهن کردن اصولی فرش قوانینی دارد که با رعایت این قوانین شاهد بهبود چشم‌گیر جلوۀ بصری فرش خواهید بود. قوانین پهن کردن اصولی فرش شامل موارد زیر است:

توجه به محل قرارگیری مبلمان در فضای نشیمن و پذیرایی

اولین موردی که باید در پهن کردن فرش در اتاق‌های پذیرایی و نشیمن به آن توجه داشت، قرارگیری تنها دوپایۀ جلویی مبلمان بر روی فرش است. فرقی ندارد که فضای کوچک و یا بزرگی در اختیار داشته باشید. در هر صورت فرشی متناسب فضای شما است که پس از پهن کردن، تنها تا نصف عمق مبلمان را بپوشاند و پایه های عقبی مبلمان بر روی زمین قرار گیرد. البته این قانون به طرح فرش انتخابی شما نیز بستگی دارد. برای مثال اگر قصد استفاده از قالیچه‌های کوچک با طرح های سه‌بعدی را دارید، بهتر است صندلی یا مبلمان را در اطراف فرش مورد نظر بچینید و هرگز پایه‌های مبلمان را بر روی فرش قرار ندهید تا طرح و نقش فرش به خوبی خود را نشان دهد.

فاصلۀ فرش تا دیوار

یکی دیگر از قوانین مهم در چیدمان فرش، رعایت فاصلۀ فرش تا دیوار است. به طور معمولا در فضاهای متوسط تا بزرگ فاصلۀ فرش تا دیوار باید بین ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر از هر طرف باشد و در فضاهای کوچک‌تر، این فاصله می‌تواند بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر از هر طرف تغییر کند.هرگز همه اتاق را با فرش پر نکنید

یکی از اشتباه‌های رایج بین ایرانیان، استفادۀ بیش از حد از فرش برای فضا است. پیشنهاد می‌کنیم به تعداد مناسب و با توجه به فاکتورهای گفته شده، فرش خریداری نمایید. همچنین برای اینکه فضای مدرن‌تر و شیک‌تری در اتاق یا پذیرایی ایجاد کنید باید فرشی کوچک‌تر از فضایتان انتخاب کنید تا سایر عناصر منزل نیز به چشم بیایند و به اصطلاح فضا از فرش خفه نشود.

کف‌پوش ها را نیز در نظر بگیرید

همانطور که می‌دانید کف‌پوش‌های هر فضایی با هر شکل و طرحی و با هر جنسی برای زیباتر کردن فضای خانه تعبیه شده است. پس لزومی ندارد شما با فرش‌ها تمام اتاق را بپوشانید و مانع دیده شدن کف‌پوش‌های منزلتان شوید.

توجه به محل قرارگیری فرش در زیر تخت

یکی از دغدغه‌های اصلی اکثر افراد برای چیدمان اتاق خواب، چیدمان فرش در اتاق خواب است. یکی از قوانین اصلی در رابطه با چیدمان فرش در اتاق خواب، انتخاب فرش۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر بزرگ‌تر از تخت خواب است. البته باتوجه‌به اندازۀ اتاق و تخت می‌توانید این اندازه را بزرگ‌تر کنید. اما کمتر از این اندازه به‌هیچ‌وجه خوب نیست چراکه باعث می‌شود تا همۀ فرش یا قالی زیر تخت برود و اصلا دیده نشود.

توجه به محل قرار گیری فرش در زیر میز غذاخوری

اگر علاقه‌مند به پهن کردن فرش در زیر میز غذاخوری هستید، می‌توانید این کار را بکنید اما به شرطی که فرش از هر طرف میز ۶۰ سانتی‌متر بیرون بزند. در این صورت است که تمامی پایه‌های صندلی روی فرش قرار می گیرد و از بالا ماندن صندلی‌ها حین غذا خوردن و یا روی زمین ماندن پای افراد جلوگیری می‌شود.

نکات کلی انتخاب فرش:

هرگز فرش‌هایی با طرح پر کار و شلوغ نخرید چراکه این موضوع با گذشت زمان موجب خستگی چشم و ناهماهنگی بصری خواهد شد.
هرگز فرش هایی با زمینۀ رنگی تیره انتخاب نکنید.
اگر دو فرش را در کنار هم می‌اندازید از فرش‌های با حاشیه و زمینۀ هماهنگ استفاده کنید و به هارمونی رنگی لوازم منزلتان توجه داشته باشید.

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، چیدمان فرش در منازل ایرانی یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب افزایش جلوۀ دکوراسیون می‌شود ، به‌همین‌منظور، در این مطلب شما را با بهترین روش چیدمان فرش در منزل آشنا کردیم و قوانین سادۀ استفاده از فرش را توضیح دادیم.