فرش سهند

قبل از خرید فرش چه نکاتی را باید دانست؟

فرش سهند
فرش سهند

فرش که یکی از مهم ترین و اساسی ترین عناصر خانه های ایرانی است، اهمیت بسیاری برای ما ایرانیان دارد. انتخاب درست یک فرش که با شرایط زندگیمان تناسب داشته باشد، گاهی برای ما سخت می شود. چرا که انتخاب از میان آنچه تنوع زیادی دارد، کاری ساده نیست. از طرفی حضور فرش مناسب می تواند موجب زیبایی فضاهای یک خانه و شکل گیری یک کاربری مطلوب برای افراد خانه بشود. بنابراین برای انتخاب و خرید یک فرش باید آن را شناخت.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی نکات کلیدی و لازم برای انتخاب یک فرش ماشینی خوب بپردازیم و شما را در راستای انتخاب بهترین فرش کمک کنیم.

توجه به تراکم عرضی و طولی فرش ماشینی

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب فرش که فروشندگان درباره آن با شما حرف می زنند، تراکم فرش است. هر تخته فرش دارای دو نوع تراکم یا مشخصه مهم است: تراکم عرضی (شانه) و تراکم طولی. به زبان ساده، تراکم فرش به معنای تعداد گره های تشکیل دهنده فرش است. برای مثال اگر فرشی  ۱۰۰۰شانه است این به این معناست که در هر یک متر طولی فرش هزار گره وجود دارد. توجه داشته باشید در عرف بازار ایران هر چه قدر شانه فرش عدد بالاتری داشته باشد، فرش از کیفیت بالاتری برخوردار بوده؛ ریزنقش تر است و ظاهری نزدیک تر به فرش های دستباف خواهند داشت. یک فرش ماشینی استاندارد و با کیفیت بین  320شانه تا 1500 شانه تراکم دارد. هر چه این مقدار عددی افزایش پیدا کند، قیمت فرش ماشینی بالاتر می رود. زیرا نمره نخ به کار برده شده در فرش، ظریف تر خواهد شد.

توجه به الیاف فرش ماشینی

الیاف رشته‌های نازک و بلندی شبیه به مو (و کاهی نازک تر از مو) هستند که از استحکام و انعطاف پذیری مختلف برای تهیه نخ، برخوردارند. الیاف، طی پروسه ریسندگی تبدیل به نخ و آماده بافت فرش می شوند. الیاف فرش ماشینی با توجه به جنس به دو دسته الیاف طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند. البته این را هم باید دانست که الیاف فرش با توجه به طولشان در دو دسته الیاف منقطع و الیاف یکسره طبقه بندی می‌شوند. در گذشته و به طور سنتی همه فرش ها با الیاف طبیعی بافته می شدند اما با ظهور فرش ماشینی وپیشرفت های نساجی، الیاف مصنوعی نیز با کاربردهای مختلف پا به عرصه گذاشتند.

به طور کلی در ساختمان فرش های ماشینی از سه دسته نخ استفاده می شود: نخ خاب که تمام سطح رویی فرش را پوشانده، نخ تار که می توان آن را چله نامید و نخ پود که نگهدارنده نخ خاب فرش است. الیافی که در خاب فرش مورد استفاده قرار می گیرند باید دارای ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر پاخور بودن و برگشت پذیری بالا باشند. معمولا برای نخ خاب در فرش های دستباف از کرک، ابریشم و پشم استفاده می شود و در فرش ماشینی از الیاف اکریلیک ، پلی استر و پلی پروپلین. نخ تار قسمتی از فرش است که استحکام و مقاومت فرش را در جهت طول ایجاد می کند و معمولا از الیافی چون پنبه، پلی استر یا از مخلوطی از هر دوی آنها ساخته می شود. با این حال می توان به تناسب نیاز از الیاف دیگری هم در نخ تار استفاده کرد. نخ پود هم درست مانند نخ تار می تواند با توجه به خواست تولیدکننده انتخاب شود.

توجه به کاربری فرش در فضا

یکی دیگر از نکات مهمی که در هنگام خرید فرش ماشینی به آن باید توجه کنید،کاربری فضاهاست. برای مثال برای خرید فرش اتاق کودک باید به دنبال فرش های رنگی و ساده با الیاف نرم باشیم. برای خرید فرش مناسب با فضای پذیرایی نیز باید با توجه به متراژ فضا و سبک دکوراسیون داخلی آن، به دنبال فرشی رسمی تر با طرح و نقوش مناسب باشیم. یکی از اشتباهات رایج بین افراد، خرید فرش پیش از چیدمان فضاهای مختلف است. باید توجه داشت خرید فرش، آخرین مرحله‌ چینش دکوراسیون منزل شماست، زیرا با توجه به اصول چیدمان فضاها، باید در ابتدا چیدمان لوازم منزل را انجام دهید  و سپس بر اساس نیاز به وجود آمده، فرش مورد نیازتان را تهیه کنید. معمولا فرش‌هایی که در فضایی پذیرایی پهن می‌شوند، بیشتر جنبه‌ تزئینی دارند و لازم است از کیفیت بالاتری برخوردار باشند. برای مثال می توانید برای انتخاب فرش مناسب فرش فضای پذیرایی از فرش‌های گل ‌برجسته، متراکم استفاده کنید ولی استفاده از این نوع فرش برای آشپزخانه مناسب نیست. برای فضاهای پر رفت و آمد مانند راهروها و اتاق های نشیمن نیز می توانید سراغ فرش هایی با طرح های شلوغ و رنگ های تیره تر (با توجه به سبک دکوراسیون فضای منزل) استفاده کنید.

توجه به ابعاد یک فرش

اندازه مناسب فرش

یکی دیگر از عوامل مهمی که در زیباتر نشان داده شدن فرش و فضای اطراف آن نقش مهمی دارد، ابعاد مناسب فرش با توجه به فضای منزلتان است. فرشی که خریداری می کنید باید به گونه ای باشد که از فضای چیدمان شما کوچک تر باشد، به گونه ای که به زیر اسباب نرود و مقداری از کناره های دیوار نیز فاصله داشته باشد. علاوه بر این موضوع، فرش، نقش پررنگی در بزرگ و کوچک تر نشان دادن فضا دارد به گونه ای که اگر فضایی با متراژ کوچک دارید می توانید از فرش‌های ماشینی با رنگ روشن و نقشه های ساده تر استفاده کنید. همچنین اگر لوازم زیادی دارید که چیدمان فضای شما را شلوغ تر و متراکم تر کرده است، بهتر است فرشی با رنگ روشن‌ و با نقشه‌ای خلوت‌تر انتخاب کنید و برعکس، اگر اتاق‌، چیدمان خلوتی دارد، یک فرش با رنگ تیره‌تر و نقشه‌ شلوغ ‌تر انتخاب کنید تا تعادل فضایی در دکوراسیون منزل شما حاکم شود.

توجه به سبک دکوراسیون

انتخاب نوع فرش با توجه به سبک دکوراسیون منزل شما، یکی دیگر از نکات بسیار مهمی است که تنها خود شما باید به آن دقت کنید. به طور کلی فرش های ماشینی در دو سبک کلاسیک و مدرن در بازار موجود هستند. فرش کلاسیک همان فرشی است که در خانه همه ایرانیان حداقل یکی از آن ها یافت می شود و همه ما فرش اصیل را با این نوع فرش می شناسیم. در مقابل فرش با سبک کلاسیک، فرش مدرن قرار دارد که دارای طرح و نقش ساده و رنگ های خالص و خنثی بوده و به راحتی می تواند با انواع دکوراسیون ارتباط بر قرار کند. معمولا از فرش های‌ مدرن برای دکوراسیون و چیدمان فضاهای با سبک مدرن، مینیمال و فضاهایی مانند فضای خواب و راهروها بیشتر استفاده می شود و نباید از آن در چیدمان فضاهای سبک کلاسیک، سنتی یا لوکس استفاده کرد. البته، گاهی اوقات کارشناسان دکوراسیون داخلی استفاده از قالیچه هایی با نقوش کلاسیک را برای تعدیل فضای دکوراسیون سبک مدرن پیشنهاد می کنند که این موضوع نیز بستگی به سلیقه و پلان منزل شما دارد.

توجه به حضور کودکان و حیوانات خانگی

فرش کودک

یکی از نکاتی که بسیاری از افرادی که در منزل خود حیوانات خانگی مانند سگ و گربه دارند، فراموش می کنند، انتخاب فرش مناسب برای زندگی در کنار حیوانات خانگی است. اگر در منزلتان از حیوانات خانگی کودکی نوپا نگهداری می کنید، توجه داشته باشید باید فرشی تهیه کنید که دارای الیافی کوتاه (برای جلوگیری از کنده شدن توسط حیوان بازیگوش شما)، الیاف ضد حساسیت و قابلیت شست‌وشو باشد. برای مثال، فرش‌هایی که از کیفیت پایین تری برخوردارند، از الیاف نامرغوبی بافته شده اند که این الیاف پس از پهن کردن فرش در فضا تا مدت ها پرز می دهند و این پرزها در دراز مدت موجب ایجاد آلرژی و حساسیت می شود.